/ بلاگ / سفرگونه / انواع گردشگری در جهان | معرفی جالب‌ترین بخش‌های گردشگری
سفرگونه

انواع گردشگری در جهان | معرفی جالب‌ترین بخش‌های گردشگری

انواع گردشگری در جهان | معرفی جالب‌ترین بخش‌های گردشگری

28 فروردین 1403

.

زمان خواندن 5 دقیقه

WhatsappIconWhatsappIcon

گردشگری یا توریسم در اصطلاح به معنای سفر به قصد لذت بردن و بازدید از یک مکان غیر از مکان عادی زندگی خود است. گردشگری می‌تواند داخلی (سفر و گردش در داخل کشور خود) و یا بین‌المللی باشد. امروزه حوزه گردشگری یک طیف وسیع از انواع گردشگری را دارد که به بخش‌های مختلفی از نوع و نحوه سفر اشاره می‌کند.

 

صنعت-گردشگری

 

شاید در گذشته گردشگری و سفر تنها در جهت بازدید از سرزمین‌های جدید و لذت بردن انجام می‌پذیرفت اما امروزه با توجه به رشد چشمگیر صنعت گردشگری تعریف و نوع جدیدی از آن را در جهان شاهد هستیم. با سفرانه همراه باشید تا با انواع گردشگری در جهان بیشتر آشنا شوید.

 


مطلب مرتبط: زمین گردشگری چیست؟ | سفری به قصد بازدید از جاذبه‌های زمین شناسی


 

گردشگری در جهان

افراد معمولا برای بازدید از مکان‌های باستانی و تاریخی، شاهکارهای هنری، آشنایی با فرهنگ‌های جدید و تست غذاهای جدید به سایر نقاط جهان سفر می‌کنند.

 

توریسم

 

اصطلاح توریسم و گردشگری برای نخستین بار در سال 1937 توسط جامعه ملل عنوان شد. براساس این تعریف گردشگری به سفری خارج از کشور و با مدت زمان بیش از 24 ساعت گفته می‌شد.

 

انواع مختلف گردشگری در جهان

با توجه به سهم عمده و مهم صنعت گردشگری در اقتصاد محلی و پیشرفت کشورها، سیاستمداران و دولتمردان در جهان سعی در جذب هرچه بیشتر گردشگر و توریست در حوزه‌های مختلف را دارند.

 

انواع-گردشگری

 

کشورهای مختلف با بهره‌مندی و ارائه همه پتانسیل‌های موجود در سرزمین خود به معرفی و تبلیغ آن می‌پردازند. از اینرو بسیاری از کشورها بدون وجود صادرات، معادن و یا ثروت ملی خاصی برای اقتصاد بهتر با بهره‌گیری از جذب توریست، تلاش می‌کنند.

در ادامه به معرفی انواع گردشگری در جهان می‌پردازیم.

 


مطلب مرتبط: گردشگری سیاه چیست؟ | آشنایی با مکان های گردشگری سیاه در ایران


 

گردشگری تاریخی

در این نوع از گردشگری معمولا افراد برای بازدید از بناها و محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها به کشورهای مختلف سفر می‌کنند.

 

گردشگری-تاریخی

 

گردشگری فرهنگی

این نوع از گردشگری معمولا برای آشنایی و شناخت تمدن، فرهنگ، آداب و رسم و سنت‌های یک گروه، جامعه، شهر یا کشور انجام می‌پذیرد.

 

گردشگری-فرهنگی

 

 گردشگری مجازی

بحث گردشگری مجازی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و در طی دو دهه اخیر به میان آمده است. این نوع از گردشگری حضور در سرزمین دیجیتالی وب و بازدید از مکان‌های فیزیکی پیرامون را از طریق داده‌های صوتی، متنی و تصویری امکان‌پذیر می‌کند.

 

گردشگری-مجازی

 

 گردشگری سلامت

توریسم سلامت یا گردشگری پزشکی یکی از انواع گردشگری است که در آن گردشگر و توریست برای دریافت امکانات و خدمات پزشکی و درمانی سفر می‌کند.

 

توریسم-پزشکی

 

 گردشگری انتظار

صنعت توریسم انتظار برای نخستین بار در سال 2017 میلادی به روش علمی شناسایی و معرفی شد. در این نوع از سفر بازدیدکنندگان به مکان‌هایی سفر می‌کنند که معتقدند ناجی بشریت ارتباطی با آن نقاط دارد.

 


مطلب مرتبط: گردشگری سلامت یا توریسم پزشکی چیست؟


 

 گردشگری زمستانی

ورزش‌های زمستانی و بهره‌بردن از امکاناتی که برای این نوع از ورزش‌ها وجود دارد از جمله عوامل این نوع از سفر در جهان است. نخستین تور ورزشی زمستانی در سال 1903  و در سوئیس برگزار شد.

 

گردشگری-زمستانی

 

 زمین گردشگری

زمین گردشگری یا ژئوتوریسم یکی از انواع گردشگری در دنیا است که شامل بازدید از جاذبه‌های زمین شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن کاری می‌شود. در جریان این نوع از گردشگری که به آن گردشگری زمین شناسی نیز می‌گویند، گردشگران به بازدید از پدیده‌های زیبا و جذاب طبیعت بی‌جان و ناهمواری‌های شگفت‌انگیز طبیعت می‌پردازند.

 

زمین-گردشگری..

 

 گردشگری ورزش

این نوع از گردشگری معمولا برای انجام و تماشای یک ورزش خاص یا شرکت در مسابقات بین‌المللی است.

 

گردشگری-ورزشی

 

گردشگری فضایی

گردشگری فضایی گونه جدیدی از سفر است که برای علاقه‌مندان به فضا و فضانوردی آغاز شد. در حال حاضر آژانس فضایی روسیه با اعزام داوطلبان به ایستگاه بین‌المللی فضایی این صنعت را راه‌اندازی کرده است.

 


مطلب مرتبط: گردشگری نجومی چیست؟ | سفری برای رصد آسمان و ستاره ها


 

 گردشگری مذهبی

سفرهایی مانند: زیارت بقعه‌های متبرک، حج و سفرهای دینی و آئینی در دسته گردشگری مذهبی قرار می‌گیرد.

 

حرم امام رضا (ع)

 

 گردشگری نجومی

گردشگری نجومی یا استرو توریزم یکی از انواع شاخه‌های گردشگری است که در جهان طرافداران مخصوص به خود را دارد. این نوع از گردشگری که معمولا با آسمان شب و علم نجوم و اجرام آسمانی در ارتباط است از جمله جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم در میان گردشگران به‌شمار می‌رود.

 

استرو-توریزم

 

 گردشگری پرنده نگری

پرنده نگری یکی از انواع طبیعت‌ گردی است که به بررسی و مشاهده پرندگان در طبیعت اطلاق می‌شود.

 

پرنده نگری

 

 گردشگری خوراک

این نوع از گردشگری یکی از صنایع بسیار نوپا و جدید در جهان است که برای نخستین بار در سال 2001 عنوان و مطرح شد. امروزه سفر به‌دلیل تجربه یک غذا و یا خوراکی به یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های سفر به برخی از کشورها تبدیل شده است.

 

گردشگری-غذایی

 

 گردشگری کویرگردی

کویرگردی و بیابانگردی از جمله سفرهایی است که افراد برای حضور در مناطق کویری به نقاط مختلف جهان سفر می‌کنند.

 

کویرگردی

 

 گردشگری سیاه

گردشگری سیاه شاخه‌ای از گردشگری محسوب می‌شود که مردم در آن از بناها و یادبودهای جنگ، بلایای طبیعی یا سیاسی بازدید می‌کنند. این جمله تعریف درست و دقیقی از گردشگری سیاه است. هدف از این صنعت توریسم، نکوهش و بزرگداشت این وقایع و یادبودها نیست؛ بلکه تنها یادآوری آن دوره‌ بخصوص و اتفاقات مربوط به نسل به دور از آن است.

 

گردشگری سیاه

 

 گردشگری آموزشی

افرادی که برای شرکت رد یک دوره آموزشی خاص و یا کارگاه‌های آموزشی به یک مکان بخصوص سفر می‌کنند، در اصل گردشگری آموزشی انجام دادند.

 

 گردشگری حیات وحش

قاره آفریقا به نوعی مهد این نوع از گردشگری به‌شمار می‌رود. سافاری و پرنده نگری به نوعی گردشگری حیات وحش محسوب می‌شوند.

 

گردشگری-حیات-وحش

 

 گردشگری ماجراجویی

این نوع از توریسم مخصوص افرادی است که از هیجان و شگفتی استقبال می‌کنند. در گردشگری ماجراجویی معمولا افراد مسیرها و مکان‌هایی را تجربه می‌کنند که منجر به بالا رفتن آدرنالین خونشان می‌شود.

 

گردشگری-ماجراجویانه

 

 گردشگری تجاری

توریسم تجاری و یا سفر کاری معمولا برای انجام امور کاری و قرارداهای تجاری انجام می‌گیرد.

 

 گردشگری خرید

توریسم بازاری وی ا گردشگری خرید از جمله  سفرهایی است که به قصد خرید از مراکز خرید مقصد و خرید و فروش کالا انجام می‌شود.

 


مطلب مرتبط: گردشگری غذایی یا خوراک چیست؟


 

گردشگری در ایران

با توجه به جاذبه‌های مختلف گردشگری در کشور ما، ایران یکی از مقاصد مهم برای انواع گردشگری در جهان به‌شمار می‌رود.

وجود بناها و مکان‌های باستانی و تاریخی، فرهنگ‌ها و قومیت‌های متنوع، مناطق طبیعی بکر و شگفت‌انگیز و غذاهایی که تنها در ایران می‌توان آن‌ها را تست کرد، از جمله مواردی است که گردشگران بسیار زیادی را جذب می‌کند.


نظرات شما

برای این پست نظری ثبت نشده

ثبت نظر