/ بلاگ / ایرانگردی / آبشار شوی دزفول | راهنمای بازدید و معرفی آبشار تله زنگ
ایرانگردی

آبشار شوی دزفول | راهنمای بازدید و معرفی آبشار تله زنگ

آبشار شوی دزفول | راهنمای بازدید و معرفی آبشار تله زنگ

30 فروردین 1403

.

زمان خواندن 3 دقیقه

WhatsappIconWhatsappIcon

آبشار شوی دزفول در استان خوزستان قرار دارد و از چشم‌نوازترین جاذبه‌های جنوب ایران است. سرچشمه آبشار شوی یا آبشار تله زنگ داخل یک غار قرار دارد و طبیعت سرسبز اطراف آن، یک تفرجگاه عالی برای ماجراجویی در دل طبیعت است.

 

آبشار شوی

 

در این مقاله از سفرانه به معرفی آبشار شوی در دزفول می‌پردازیم و اطلاعات مورد نیاز برای گردش در این منطقه را در اختیار شما قرار خواهیم داد. لازم به ذکر است که این آبشار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

 


مطلب مرتبط: جاهای دیدنی دزفول | سفر به طبیعت جنوب ایران و تماشای سازه های تاریخی


 

معرفی آبشار شوی دزفول

این آبشار که یکی از بزرگترین آبشارهای خاورمیانه به‌شمار می‌رود دارای ارتفاع 450 متر از سطح دریا است. آبشارهای شوی از سرچشمه تا رودخانه‌ای که در بستر آن قرار دارد، دارای حدود 85 متر ارتفاع بوده و پهنای آن نیز 70 متر را دربر گرفته است.

 

آبشار تله زنگ

 

غار چورویک محل قرارگیری سرچشمه آبشار شوی دزفول است. آب این آبشار پس از جاری شدن از صخره‌ها وارد بستر رود دز و دریاچه سد دز می‌شود. جالب است بدانید ساختار و زیبایی آبشار شوی باعث شده به آن لقب نیاگارای ایران را بدهند.

 

محل قرارگیری و مسیر دسترسی آبشار شوی

آبشار های شوی در شهرستان دزفول و روستای شوی قرار دارد. این منطقه در شمال استان خوزستان واقع شده و به مرز میان خوزستان و لرستان بسیار نزدیک است. بسیاری از افراد این آبشار را به نام آبشار تله زنگ می‌شناسند زیرا روستا و ایستگاه را‌ه‌آهن تله زنگ به آن نزدیک است.

 

آبشار تله زنگ دزفول

 

مسیر راه‌آهن تهران -اهواز از ایستگاه تله زنگ می‌گذرد و بسیاری از ایرانگردان این ایستگاه را به‌عنوان نقطه آغاز ماجراجویی در طبیعت آبشار شوی انتخاب می‌کنند. کوهنوردی و طبیعت‌گردی در دل منطقه زاگرس بختیاری شما را به منظره شگفت‌آور آبشار دزفول خواهد رساند.

 

آبشار دزفول

 

باید توجه داشته باشید 11 کیلومتر مسافت برای رسیدن به این آبشار پیش‌رو خواهید داشت که حدود پنج ساعت زمان می‌برد. آبشارهای شوی از سه بخش نزدیک به هم تشکیل شده‌اند و تنها در یک نقطه متمرکز نیستند.

 


مطلب مرتبط: آبشارهای ایران | معرفی و محل قرارگیری چند مورد از زیباترین آبشارها


 

جاذبه های اطراف آبشار شوی

طبیعت‌گردی در خوزستان و دزفول برای گردشگران با شگفتی‌های فراوان همراه خواهد بود. آبشار تله زنگ و طبیعت بکر پیرامون آن نیز از این قاعده مستثنی نیست و فرصت مناسبی برای شناخت بهتر دزفول خواهد بود.

 

آبشار تله زنگ

 

علاوه بر زیبایی آبشار و رودخانه، درختان گوناگون و شاداب مانند بید، انجیر، بلوط، افرا، زبان‌گنجشک، مو و انجیر زیبایی این آبشار دزفول را دوچندان نموده‌اند. به جز این موارد وجود جاذبه‌های دیگر در این منطقه نیز قابل توجه است که در ادامه سه مورد از جاذبه‌های اطراف آبشار شوی یا تله زنگ را معرفی می‌نماییم.

 

آبشار شوی دزفول

 

دریاچه سد دز یا شهیون

از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی دزفول که به آبشار شوی مرتبط است، دریاچه سد دز یا شهیون است. این دریاچه عظیم و زیبا در روستای پامنار و شمال‌شرق اندیمشک قرار دارد. اغلب گردشگران خوزستان در سفر خود به بازدید از این دریاچه با منظره‌ای از کوه‌های زاگرس می‌پردازند.

 

دریاچه سد دز

 

روستای لیوس

تجربه آب و هوای کوهستانی و بافت کهن یک روستا در جنوب ایران بسیار منحصر‌به‌فرد خواهد بود. روستای لیوس در دامنه لنگرکوه و بخش شهیون دزفول قرار دارد و از جمله جاذبه‌های مطرح و نزدیک به آبشار شوی است. خانه‌های روستای لیوس سنگی هستند و با قرار گرفتن در دل طبیعت، منظره‌ای بی‌نظیر ساخته‌اند.

 

روستای لیوس در دزفول

 

روستای شوی

روستای گردشگری شوی در دزفول برای گردشگران و طبیعت‌گردان این منطقه آشنا است. بافت روستایی، طبیعت زیبا و زندگی مردم ساکن این منطقه جاذبه‌ای خاص در این منطقه به‌شمار می‌رود.

 

روستای شوی

 

دلیل نام گذاری

وجود روستای شوی در نزدیکی آبشار علت نام‌گذاری آن است. شوی در زبان رایج این منطقه به‌معنی لطافت است. لازم به ذکر است این آبشار به نام‌های تله زنگ و آبشار دزفول نیز شناخته می‌شود.

 


مطلب مرتبط: سازه های آبی شوشتر | شاهکار مهندسی ایران باستان و میراث جهانی یونسکو


 

طبیعت بکر در دامنه کوهستان زاگرس و شادابی برآمده از جاری شدن آبشار شوی، یک منظره روح‌بخش و بکر در دل خوزستان ایجاد کرده است. در این مقاله از سفرانه به معرفی این آبشار دزفول پرداختیم که راهنمای گردشگران برای ماجراجویی در این منطقه باشد.


نظرات شما

برای این پست نظری ثبت نشده

ثبت نظر