/ بلاگ / ایرانگردی / روستای خرانق استان یزد | یک روستای 4500 ساله خشتی
ایرانگردی

روستای خرانق استان یزد | یک روستای 4500 ساله خشتی

روستای خرانق استان یزد | یک روستای 4500 ساله خشتی

14 فروردین 1403

.

زمان خواندن 3 دقیقه

WhatsappIconWhatsappIcon

روستای خرانق از جمله زیباترین روستاهای ایران است که در استان یزد قرار گرفته است. این روستا به دلیل قدمت 4500 ساله، ساختار خشت و گلی اعجاب‌انگیز و زیبایی بی‌همتا از مشهورترین روستاهای ایران به‌شمار می‌رود. در این مقاله از سفرانه قصد داریم به معرفی و ماجراجویی در جاهای دیدنی روستای خرانق بپردازیم.

 

عکس هوایی روستای خرانق

 

این روستا بخشی از شهرستان اردکان است و 70 کیلومتر با مرکز آن فاصله دارد. روستای خرانق در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. باید توجه داشته باشید خرانق دو بخش قدیم و جدید را شامل می‌شود که بخش قدیمی این روستا متروکه است.

 


مطلب مرتبط: زیباترین روستاهای ایران | معماری شگفت انگیز و چشم انداز طبیعت


 

قدمت روستای خرانق 

روستای خرانق دارای قدمت طولانی است، قلعه تاریخی که از مهم‌ترین بخش‌های این روستا به‌شمار می‌رود در دوران ساسانی و حدود 4500 سال پیش ایجاد شده است. نشانه‌ها و آثاری که در روستای کویری خرانق به‌جا مانده نشان می‌دهد که مردم هزاران سال پیش و در زمان زرتشتیان در این محل ساکن بوده‌اند.

 

جاهای دیدنی خرانق

 

بخش‌های مختلف این روستا دارای تاریخ‌های گوناگون هستند، آثاری مانند یک پل تاریخی با قدمت متعلق به دوران ساسانی یا اشکانی، یک منارجنبان با قدمت دوره سلجوقیان و یا کاروانسرای خرانق با قدمت دوران قاجار از جمله آثار تاریخی این روستای استان یزد به‌شمار می‌روند. جالب است بدانید نام این روستا به معنی زادگاه خورشید است که به آن خورنق و خورانق نیز گفته می‌شد. این نام متعلق به زبان پارسی کهن یا پارسی میانه است.

 

جاهای دیدنی روستای خرانق

بخش تاریخی روستای خرانق با گذرگاه‌های پیچ در پیچ، تونل‌ها و سازه‌های شگفت‌انگیز یک مقصد عالی برای ایرانگردان و عکاسان است. در ادامه بناهای تاریخی و جاهای دیدنی این روستا را خواهیم شناخت.

 

قلعه خرانق

این قلعه از جمله بزرگترین قلعه‌های روستایی استان یزد به‌شمار می‌رود. طبق مطالعات تاریخی، قدمت این قلعه از شهر یزد نیز بیشتر است. همانطور که گفته شد این ارگ و برج و باروی آن در عصر ساسانی ساخته شده است.

 

قلعه خرانق

 

وسعت این قلعه خشت و گلی به 1.1 هکتار می‌رسد. سقف گنبی و گهواره‌ای، شش برج نگهبانی قلعه و خانه‌‌های دو طبقه و سه طبقه از خصیصه‌های معماری این قلعه است.

 

منارجنبان 

منارجنبان خرانق، تنها منارجنبان سراسر خشتی جهان است. جالب است بدانید این منارجنبان را می‌توان به‌وسیله دست تکان داد. این منارجنبان سه طبقه و دو ردیف پله برای رفت و برگشت دارد.

 

منارجنبان از جاهای دیدنی خرانق

 

طبق گفته یکی از اهالی قدیمی روستای خرانق این مناره به‌عنوان فانوس‌خانه و برج دیده‌بانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 


مطلب مرتبط: منارجنبان اصفهان | معرفی یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی ایران


 

پل تاریخی

پل تاریخی خرانق که در زمان ساسانی ساخته شده، کهن‌ترین پل آب‌روی ایران است. از این پل برای منتقل کردن آب رودخانه کال به زمین‌های زراعی به‌شیوه شترگلو یا پمپاژ طبیعی آب، استفاده می‌شد. این پل با معماری به سبک ساسانی و رومی و با ملات، سنگ و ساروج ساخته شده است.

 

پل خرانق

 

کاروانسرای شاهزاده

این کاروانسرای زیبا که از مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای خرانق به‌شمار می‌رود با دستور شاهزاده ولی میرزا، فرزند فتحعلی شاه قاجار، بنا شده است. کاروانسرای خرانق که در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد، بازسازی شده و در حال حاضر یک هتل زیبا است.

 

کاروانسرای شاهزاده از جاهای دیدنی خرانق

 

آب و هوا

دهکده تاریخی خرانق دارای آب و هوای معتدل و خشک است و در یک منطقه کوهستانی قرار دارد. سفر و ماجراجویی در این دهکده تاریخی، تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود زیرا در کنار مشاهده بناهای خشتی و گلی کویر، چشم‌انداز کوهستان، طبیعت سرسبز و هوای خنک نیز وجود دارد.

 


مطلب مرتبط: جاهای دیدنی یزد | بازدید از زیباترین شهر خشتی جهان + آدرس و عکس


 

در این مقاله از سفرانه به روستای خرانق در شمال استان یزد سفر کردیم. بناهای تاریخی بی‌همتا و شگفت در کنار جریان لذت‌بخش زندگی در روستا، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد ساخت.


نظرات شما

برای این پست نظری ثبت نشده

ثبت نظر